Wojna polsko-bolszewicka w obiektywie propagandy komunistycznej

1 lipca 2020
Plakat. Czerwone tło a na nim biały napis: wojna polsko-bolszewicka w obiektywie propagandy komunistycznej. Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, lipiec – listopad 2020.

wystawa multimedialna w formie prezentacji „Wojna polsko-bolszewicka w obiektywie propagandy komunistycznej”

Plakat. Czerwone tło a na nim biały napis: wojna polsko-bolszewicka w obiektywie propagandy komunistycznej. Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, lipiec – listopad 2020.

W roku jubileuszu 100-lecia Bitwy Warszawskiej w Galerii Sztuki Socrealizmu prezentowana jest wystawa multimedialna w formie prezentacji „Wojna polsko-bolszewicka w obiektywie propagandy komunistycznej”. Składają się na nią historyczne plakaty propagandowe, które towarzyszyły militarnej i politycznej agresji Rosji Radzieckiej. Prezentacji towarzyszą związane z tą tematyką obrazy z lat 50. I 60. XX w.

W wyniku Rewolucji Październikowej i wojny domowej w Rosji upadło cesarstwo rosyjskie dynastii Romanowych. W 1917 roku na mapie politycznej świata pojawiło się nowe państwo – Rosyjska Federacyjna Socjalistyczna Republika Radziecka, które w latach 1922–1991 funkcjonowało jako Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR). Twórca nowej struktury politycznej, społecznej, gospodarczej i militarnej, Włodzimierz Lenin, wraz z innymi działaczami komunistycznymi, forsował ideę rewolucji proletariackiej w Europie, a w dalszej perspektywie na całym świecie.

Odrodzona Polska jako pierwsza stała się obiektem agresji rewolucyjnego imperium, która w 1919 roku doprowadziła do wybuchu krwawej wojny, zakończonej zwycięstwem Polaków i podpisaniem traktatu pokojowego w Rydze w marcu 1921 roku (wytyczona została wtedy granica państwowa, która obowiązywała do agresji ZSRR na Polskę w dniu 17 września 1939 roku).

Konflikt ten oprócz wymiaru politycznego, militarnego i światopoglądowego, miał także wymiar propagandowy. Partyjne organy propagandowe Rosyjskiej Partii Komunistycznej (bolszewików), w skrócie RKP(b) rozpowszechniały hasła walki z burżuazyjną i „pańską” Polską, ciemiężycielem polskich robotników i chłopów oraz bratnich narodów słowiańskich, Ukraińców i Białorusinów. Rozwiązaniem problemu polskiego miało być powstanie Polskiej Socjalistycznej Republiki Rad, na czele której mieli znaleźć się naznaczeni przez Lenina członkowie powstałego w 1920 roku Tymczasowego Polskiego Komitetu Rewolucyjnego (Polrewkom), m.in.: Feliks Dzierżyński, Julian Marchlewski, Feliks Kon.

Przegrana Bitwa Warszawska i kolejne militarne porażki Armii Czerwonej pod Komarowem i nad Niemnem skutecznie zatrzymały na okres kilkunastu lat rewolucyjne zapędy radzieckich komunistów.

W Galerii Sztuki Socrealizmu w multimedialnej prezentacji pokazujemy kilkanaście radzieckich plakatów propagandowych z lat wojny 1919–1920, które udostępnione zostały przez Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Uzupełniają je obrazy wybrane z kozłowieckich zbiorów sztuki współczesnej, malowane przez polskich malarzy, Franciszka Barącza, Józefa Szwacza i Janusza Kaczmarskiego. Płótna te, powstałe ponad trzydzieści lat po wielkich zwycięstwach Polski nad Rosją bolszewicką, reprezentują komunistyczną interpretację historii, która została narzucona Polsce po II wojnie światowej.

 

Muzeum nieczynne do 29 lutego 2026 ze względu na zimową przerwę konserwatorską.